søndag den 19. juni 2011

LIDT TIL MAMOTTEN

Tak for endnu en aha oplevelse i de svenske alper i Halland igår. Hold kæææft hvor var det stejlt, men det var godt at konstatere at alle var trimmede, og så ud til at være mere end fit for fight. Som Achmed tørt kunne resonnere, så skal vi jo "bare" kopiere gårdsdagens 36 km. 5 gange i Alperne. Tak for kaffe - jeg arbejder stadig på div. undskyldninger.

Som lovet har jeg nedenstående kopieret (hulter til bulter), alt hvad jeg er faldet over af givtige råd i.f.m. Mamotten, så må I selv tage/læse hvad evt. kan bruges.

Jeg medbringer salttabletter (vi har et glas med ca. 100 stk. hvilket burde være nok til alle). Herudover synes jeg, det ville være en fin ide at Pastoren kunne forestå et samlet indkøb af gel og energibars. (Jeg er ihvertfald på).  Såfremt at der bliver noget samlet madkøb eller andet, er jeg også med til det.

Vi (Sus, Katrine og jeg) drager sydpå allerede på lørdag, og forventes at være i Alperne i løbet af onsdagen, så hvis der er behov for et Alpetræf inden da, er fredag absolut sidste udkald.

Jeg har helt sikkert glemt en del på nedenstående liste, som I meget gerne må påpege.

TØJ:

VEST - HANDSKER (EVT. BARE BILLIGE ARBEJDSHANDSKER). - REGNJAKKE.

VINDJAKKE (GAMMEL VINDJAKKE SOM KAN BRUGES VED TUREN TIL STARTEN, OG HEREFTER KASSERES)

lange ben og ærmer (begge i "løs udgave)

Div. svedbånd.



Cremer

Buksecreme - Sol creme



MEDICIN

Hovedpinepiller - salttabletter. – kininpiller (Søren) + naturligvis personlig medicin til høfeber m.m.



ENERGI M.M.

GEL – energibarer -



TIL CYKLEN

PUMPE – Kædeolie - Slanger


Herefter følger div. løsrevne uddrag af historier om La Marmotte.

En god ide er at skifte slanger dagen inden. Jeg beholdt mine mange måneder gamle i. De punkterede grundet fælgvarme. Ikke pga sten eller lign.


Tilbage er Galibier som er en forholdsvis nem nedkørsel, bortset fra de første 6 km, der kan være lidt ubehaglige for dem der kører løbet de første gange.



Lørdag morgen kl. 7.15 var der officiel start, så vi var oppe kl. 05.30 (alt for tidligt viste det sig - for alt var jo klart), stor morgenmad indenbords, tjekket udstyret og så naturligvis vejret: Strålende klart uden en sky på himlen - fremragende - bortset fra, at der så er frostvejr på vej ned af bjerget til startområdet... Så det var med lange ben og ærmer (begge i "løs udgave"), vindjakke og neoprenhandsker, at jeg tog turen ned - den eneste gang jeg fik brug for det meste af alt det tøj, skulle det vise sig, og vi mødte da også mange erfarne ryttere i shorts og korte ærmer... men hold kæft, hvor de frøs på ned ad ;o)

Havde indtaget 2 saltpiller om morgenen før start. Det ville blive en varm dag. Planen var 1 flaske drikkelse i timen, og 1 powerbar i timen. Jeg endte med kun 5-6 flasker, og 8 powerbars og 1 powergel. Vejret skulle blive meget gunstigt, blå himmel hele dagen. Men ifølge nogle ret meget for varmt.



Man skal lege lidt med bremserne. Hellere gøre få hårde bremsninger på skiftende hjul, end en let svag bremsning hele tiden. Der skal være køling. Kulfiberhjul kan næppe bruges i bjerge, - ingen varme-fraledning. På det flade stykke til 80 km, kørte man i en dal med dæmninger og jernbane (TGV








Køretid, brutto: 12:36 (fra 07:30)
Køretid, netto: 11:16
Pauser i alt: 1:20
Mellemtider:
Startmåtte 07:30
Valoir ca. 14:15
Afgang fra Galibier 16:20
Bourg d’Oisans (efter lidt vildkørsel) 18:10
Kørte op ca. 18:20
Oppe 20:06 (4-6 pauser opad)



På toppen havde jeg ”smidt” alt den tid jeg havde hentet og dette kun på 5 km. Øv. Herefter opgav jeg at kommer under de 8 timer og ville blot komme ind så godt som muligt uden at risikere noget. Heldigvis er der 49 km ned af Galibier til Bourg, og selvom man skal arbejde, så tager det alligevel lidt over en time. Her gælder det om at restituere så meget man kan inden sidste bjerg, da l'Alpe d'Huez ikke er til at spøge med.

Jeg har for 12 år siden også prøvet kræfter med en ”Ironman” men det er intet sammenlignet med dette løb og som dansker skal man være meget tilfreds hvis man overhovedet kan komme igennem. I år var der 7000 til start og kun ca. 4500 kommer igennem, altså 2500 der udgår og det viser lidt om hårdheden af løbet.






et FSA Carbon Kompakt Kranksæt med 50/34 klinger, og med en krans 12-27 bagpå var jeg sikker på at gearingen var i orden.



så det er vigtigt at
køre med friske slanger, da hjulet ret hurtig bliver varmet voldsomt op på en nedtur.



Startnumre over 4000 skulle denne gang starte 7.50. Min gearing var som mindste
39/26. I 2006 havde jeg en kompakt krans



Mine arme og ben var helt røde og gjorde ondt, da jeg selvfølgelig havde glemt
at smøre dem med solcrem.



Nu blev det dog rigtig svært med min gearing, det var rigtig svært at holde moment med
39/26 som mindste og på grund af mine ribben,



salttabletter

Det lyder som en større videnskab , men salttabletter kan fås på apoteket eller hos Matas , og hedder, ja gæt hvad ? Natriumclorid tabletter, efter deres kemiske betegnelse ( NaCl
Det er rigtigt, at med et normalt indtag af salt, er det normalt ikke nødvendigt med ekstra salt , men på varme dage, på lange ture , hvis man sveder meget , kan der være behov for lidt ekstra salt, og så er salttabletterne gode at have med.

Jeg har selv problemet med at svede meget , og mangler jeg salt , får jeg krampe i benene. Det forsvinder ret hurtigt efter indtagelse af salttabletter !



Kan kun bekræfte, at natrium-balancen er relativt følsom, og der er desværre ret snævre rammer for, hvad man kan tillade sig. Sved er væsentlig kilde til natrium-tab, og hivs man i forvejen er natrium-depleteret, så er risikoen for natrium-tab-syndrom nærliggende under en længerevarende fysisk anstrengelse, evt. i varme.


Glukose-indholdet er 5g/250 ml sv. t. 2 g pr 100 ml, altså intet, som maven vil afvise, selv under meget ekstreme øvelser.

Jeg har selv observeret rigtig gode resultater af denne sammensætning, og vil gerne give mine erfaringer videre, idet jeg er af den opfattelse, at denne enkle opskrift kan sørge for rehydrering og salt-komplettering under de ekstreme forhold, som marathon-løbere og ultraløbere byder sig selv.

Den tilfredstiller ikke kravet til kulhydrater, men der kan man jo eksperimentere lidt og tilsætte lidt mere glukose, hvis man synes, at man har behov for det. Der er imidlertid noget, der tyder på, at det måske ikke er så vigtigt med større mængder kulhydrat under en ekstrem kraftpræstation, som at sørge for at holde orden i elektrolytter og mineraler