Humleriddernes GF 2025 - referat
Generalforsamlingen blev afholdt i vores nye klubhus som Troels passer for os mod at han må bo der i daglidagen, d. 25. oktober 2025
Til stede: Brogaard, Rolf, Jacob, Dellen, Peter Bo, Troels, Peter F., Claus, Møller, Hr. Harder, Max og vores nye juniormedlem Preben.
Fraværende: Formanden, Håbet, og resten af rosset.
Festudvalget (Hr. Harder, Claus, Brogaard og Troels) havde inviteret til samling kl. 18.00 men de fleste var så spændte at de kom tidligt.
Efter moderat fysisk pres bød Hr. Harder velkommen påvegne af festudvalget.
Møller indledte generalforsamlingen med at byde velkommen, og meddelte at alt NÆSTEN er som det plejer. Da vi naturligvis arbejder med bæredygtighed var dagsordnen genbrug fra 2023. Af samme årsag var der ikke brugt unødige ressourcer på at fremsende den i forvejen.
- Møller vælges enstemmigt til Dirigent. Vi troede dog en kort overgang at der skulle være kampvalg mellem Hr. Harder og Hr. Møller, men Hr. Harder havde glemt brillerne.
- I fravær af Håbet, blev undertegnede UDPEGET som referent - uden nogen mulighed for at undslippe.
- Møller takkede for valget af det betroede hverv som stemmetæller - Vi ved faktisk stadig ikke om Hr. Møller kan tælle, da dette betroede hverv aldrig har været aktiveret.
- Dette punkt fra 2023 udgik da pastoren er frisk igen.
- Da både Formanden og næstformanden var fraværende måtte vi udvære årets beretning. Man må derfor selv søge tilbage i indlæg på bloggen hvis hukommelsen ikke strækker. Eventuelt kan følgende opsummering fra 2023 genbruges.
Dette år har været fyldt med grin, kammeratskab og uforglemmelige cykeloplevelser. Vores riddere har vist beslutsomhed og humor trods på udfordringer. Vi har trådt i pedalerne med dedikation og sammenhold og skabt minder, der vil vare livet ud. Vores passion for cykling og vores stærke fællesskab er blevet yderligere styrket i løbet af dette år, og vi ser frem til at møde nye eventyr med smil på læben og dedikation i hjertet. Sammen er vi uovervindelige, og vi vil skabe endnu flere uforglemmelige øjeblikke og milepæle i fremtiden.
6. Det alvorlige punkt!
Til stor overraskelse for de fleste tilstedeværende kunne Møller fortælle at Håbet havde skrevet til Claus og Møller at han havde mistet lysten til at cykle med Humleridderne! Derfor var han heller ikke til generalforsamlingen trods hans mange år i gruppen.Det er ikke opløftende nyheder og blev modtaget med stor alvor. Begrundelsen fra Håbet er, at der køres for hurtigt og det kræver for meget at forsøge at hænge på, både på dagen og dagene efter. Flere deltagere tilsluttede sig Håbets oplevelser og sad med til samme udfordringer. Så hvad gør vi for at samle flokken igen, så alle kan have en god oplevelse af vores fælles ture?
Der var flere konstruktive input i denne snak og alle søgte en eller flere initiativer for at imødekomme at der naturligt vil være flere niveauer i gruppen. Selvom der bliver kaldt "en ned" og det også sker, så er det oplevelsen, at tempoet stiger langsomt igen, og så er man lige vidt hvis man allerede er presset. Der var flere der gav udtryk for at beslutning om deltagelse eller afbud til en tirsdagstur blev gjort på baggrund af om der var for mange "hurtige" der havde tilmeldt sig. Det er en meget kedelig udvikling for vores sammenhold der vil splitte Humleridderne hvis ikke vi gør noget NU.
Af konkrete forslag kan nævnes (og jeg har sikkert glemt noget):
- Der køres ud med aftalt tempo som alle kan være med på, som minimum frem til pausested.
- Hvis der er basis for det kan man splitte i to grupper efter tempo og mødes på aftalt sted efter turen.
- Dem der gerne vil køre langsommere kan evt. starte 15 min. før så sluttidspunkt ca. bliver det samme.
- Hvis der bliver kaldt "en ned" skal vi holde den der til vi evt. splitter i to grupper. Vi må hjælpe hinanden med det. Ingen skal sættes af fordi vi ikke kan tage nødvendigt hensyn
- Mød op. Når gruppen er større er der bedre mulighed for at vi f.eks. kan dele os op hvis nogle gerne vil have brændt noget ekstra energi af. Tal sammen og få flere med - som i "hvis du kommer så kommer jeg også" og så er der basis at vi er nok til at gruppere os undervejs.
- Vejrstation flyløse er et godt sted at lægge turen forbi, da man her kan køre omgange med forskellig tempo uden at gruppen bliver splittet og vi kan så følges hjemad igen.
Personligt bliver jeg ked af at vi er i denne situation. Jeg håber meget at Søren vil give os en chance mere og at andre der har lignende tanker også holder ved så vi kan få det løst. Der er mange cykelklubber og helt sikkert også nogle hvor der bliver kørt hurtigere men der er noget specielt over Humleridderne som vi bør værne om. Når de kammerater der har været med til at skabe dette, nu melder pas skal vi tage det alvorligt som jeg heldigvis også oplevede det blev.
7. Kassereren, den altid veloplagte Hr. Harder, fremlagde som vanligt absolut ingen dokumentation for eksistensen af foreningens aktiver. Han mente økonomien var velgående og men var dog usikker på hvor kassen befandt sig? Kassereren gjorde opmærksom på donationen fra Hr. H. Appel, som han tilsyneladende havde helt styr på. Der efterspørges ideer til anvendelsen af denne gavmilde donation. Kassereren bemærkede også at der indleveres utroligt få kvitteringer for ølindkøb hvilket bekymrede ham. Betaling for aftenens arrangement opkræves når skaderne er opgjort. Kassererens beretning blev godkendt.
8. Formanden er stadig Formand, ligesom næstformanden stadig er Næstformand, stadig også lydende navnet Styrt, selv nu med endnu flere bejlere til navnet.
9. Festudvalget fortsætter uændret, med deltagelse af Hr. Harder, Bruder, Claus og Troels. Menuen med Hummersuppe, Oksemørbrad, bagte kartofler og Møllers egen salat var helt igennem til topkarakter. Islagkagen nåede uanede højder da vi i år selv skulle skabe lagene ud fra utallige beholdere med velsmagende is. Kim Bruder er fortsat fuldt ansvarlig for Hummersuppen, der også i år var fremragende. Hr. Møller havde glædet sig så meget til arrangementet, og i taknemmelighed for festudvalgets utrættelige arbejde havde han indkøbt flotte gaver til de 4 riddere i form af imponerende nisser med variabel benlængde.
10. Pokalen som Årets Ridder blev givet til Claus Hinrichsen for sit utrættelige arbejde og gode humør trods det tunge publikum. Claus takkede for valget under højlydte klapsalver.
11. Pausestedet blev igen besluttet officielt at være på bænken hos Ridepigerne eller ved gadekæret eller hvad der nu passer med turen. En snak om pause eller ikke-pause blev hurtigt lukket ned, da det var et helt misforstået emne i denne forsamling.
12. Der har tidligere været et kreativitetsudvalg men referenten har ikke noteret noget under dette punkt og konklusionen er derfor at udvalget eventuelt må genopstå i det frie initiativs navn.
13. Cykelløb i DK og udland
Udlandstur.
Årets tur til Mallorca blev evalueret med meget positive resultater på alle parametre dog med den bemærkning at det bestemt ikke er blevet billigere. Et hurtigt tilbageblik i de tågede erindringer førte til ca. 12.000 kr. pr. ridder for Den Ganze Molevitten. Da der var flere der tilkendegav at de var interesseret lod Claus sig overtale til at se på muligheder for en 2026 "træningslejr".
Oplægget er en uge i maj (pt. sandsynligvis uge 22). Claus er lead og flere tilbyder at indtræde som medhjælpende arrangørnisser. Et oplæg for ny rejse vil komme på bloggen snarest. Mallorca er naturligvis altid aktuel men også Malaga blev foreslået.
For mulighed for at få budgettet ned på en kommende rejse opfordres der til hurtig bekræftelse, da økonomien ofte er bedst hvis vi er min. 8.
Cykelløb DK
Ideer til og planlægning til kommende sæsons arrangementer, vil løbende blive meldt ud på blokken.
Foreslået løb og opfordring til træningsture vil blive opstået:
- Skjoldnæsholm
- Bastrup sø rundt – Sæsonafslutning?
- Tur til Marielyst – Jan M & Jan Harder
- MTB tur i Tisvildehegn - Peter Bo
- Gravelture over vinter - flere dyrker det
14. Julefrokost
Der blev ytret ønske om gentagelse af årets julefrokost, som blev afholdt i klubhuset. Den 14/3-26 blev fastlagt til dette storslåede arrangement.
15. Føstehjælpskursus
Blev ikke drøftet men er lige relevant når modne mænd kaster sig ud i fysisk aktivitet.
16. Eventuelt
Spinning i Fitten: Hvis man ønsker at mødes med andre ædle riddere blev det aftalt at man tilmelder sig holdet mandag kl. 17 og det hold der starter torsdag kl. 18 eller umiddelbart derefter (varierer lidt på skæve tidspunkter mellem 18 og 18.30).
Kl. 23.23 kunne generalforsamlingen erklæres for afsluttet. Med dirigentens sikre hånd undervejs blev der sørget for en sædvanlig god tone under debatterne, uden væsentlige udfald.
Stor tak til festudvalget og alle der i øvrigt bidrog med underholdning, oprydning etc.
Generalforsamlingen i 2026 erigen planlagt til sidste lørdag i oktober (31/10-26). Same procedure as last year James…
PS: De sagnomspundne Humleriddersange blev i løbet af aftenen afsunget med sjælden hørt styrke. Tak til forfatteren og tak til Hr. Harder for at forsyne selskabet med et præcist afmålt antal kopier.
Peter Bo (referent)